Terug
do 18 sep '25 donderdag 18 september 2025
Leestijd 5 minuten

HR in beweging: de plannen van Prinsjesdag 2025 op een rij

Traditiegetrouw zijn op Prinsjesdag de belangrijkste plannen van het kabinet gepresenteerd. Omdat het kabinet demissionair is zijn grote beleidswijzigingen uitgebleven. De meeste plannen bouwen voort op de ingezette koers. Dat neemt niet weg dat er ook dit jaar weer genoeg werk aan de winkel is voor HR. In dit artikel zet RAP de belangrijkste plannen overzichtelijk op een rij.

Koffertje Prinsjesdag 2025

Arbeidsongeschiktheid

Herinvoering 60-plusmaatregel
Zoals eerder al was aangekondigd is de 60-plusmaatregel voor een periode van twee jaar opnieuw geïntroduceerd. Werknemers die vanaf 1 september 2025 het einde van de wachttijd bereiken en 60 jaar of ouder zijn komen in aanmerking voor een vereenvoudigde WIA-beoordeling.

Beperking Compensatieregeling transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers
Het kabinet is nog steeds van plan om de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid te beperken tot kleine werkgevers. De beoogde ingangsdatum staat nog altijd op 1 juli 2026. Word jouw organisatie niet aangemerkt als ‘kleine werkgever’? Houd er dan alvast rekening mee dat transitievergoedingen betaald aan langdurig zieke werknemers in de toekomst waarschijnlijk niet meer gecompenseerd worden.

Advies bedrijfsarts leidend
Het kabinet gaat door met het (hernieuwde) plan om het advies van de bedrijfsarts leidend te maken bij de beoordeling van het re-integratieverslag door UWV. Hierdoor worden loonsancties wegens een medisch verschil van inzicht tussen de bedrijfsarts en de verzekeringsarts van UWV in de toekomst niet meer mogelijk. De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2028. Let op: tot dat moment kan UWV dus een loonsanctie opleggen wegens een onjuist medisch advies van de bedrijfsarts. Twijfel je over het handelen van de bedrijfsarts? Ga in gesprek of vraag een deskundigenoordeel aan.

Praktisch beoordelen
De maatregel praktisch beoordelen is op dit moment tijdelijk ingevoerd tot 1 juli 2027. De werkwijze is van toepassing op werknemers die een WIA-aanvraag hebben gedaan en gedeeltelijk aan het werk zijn. Voor de hoogte van de WIA-uitkering wordt dan alleen gekeken naar wat de werknemer feitelijk verdient. Een theoretische beoordeling blijft dus uit. Het plan is om de tijdelijke maatregel vanaf 1 juli 2027 structureel in te voeren.

Uitstel re-integratie 2e spoor
Het wetsvoorstel re-integratie 2e spoor wordt uitgesteld met twee jaar naar 1 januari 2030. Het wetsvoorstel houdt in dat kleine en middelgrote werkgevers de re-integratie in het tweede ziektejaar in principe richten op re-integratie bij een andere werkgever.

Arbeidsmarkt

Meer zekerheid flexwerkers
Het kabinet gaat door met het arbeidsmarktpakket. Het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers is al ingediend bij de Tweede Kamer en heeft tot doel nulurencontracten te vervangen door een bandbreedtecontract. Daarmee krijgen werknemers meer duidelijkheid over hun rooster en inkomen. Een ander onderdeel van het wetsvoorstel is de verlenging van de tussenpoos van zes maanden naar vijf jaar. Het doel? Voorkomen dat mensen steeds opnieuw in tijdelijke banen belanden, de zogeheten ‘draaideurconstructie’.

ZZP
Ook het wetvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties (Vbar) is onderdeel van het arbeidsmarktpakket en al ingediend bij de Tweede Kamer. Inmiddels is een aanvullend Besluit verduidelijking boordeling arbeidsrelaties ter internetconsultatie ingediend. Het doel van het wetsvoorstel en het Besluit is om partijen duidelijkheid te geven over de vraag wanneer er sprake is van werken in dienstverband of als zelfstandige.

Basisverzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen (BAZ)
Het kabinet werkt aan een basisverzekering voor arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen (BAZ). Het doel van de BAZ is om een inkomensvoorziening te bieden aan zelfstandigen als zij arbeidsongeschikt worden. Het gaat om een verplichte verzekering waardoor zelfstandigen ook minder gebruik hoeven te maken van algemene voorzieningen.

WW
Het plan om de maximale WW-duur te verkorten van 24 maanden naar 18 maanden gaat door. De beoogde ingangsdatum wordt met één jaar uitgesteld en staat nu op 1 januari 2028.

Overige plannen

Afschaffing loonkostenvoordeel (LKV) oudere werknemer
Loonkostenvoordelen zijn tegemoetkomingen in de loonkosten voor werkgevers met het doel om kwetsbare werknemers in dienst te nemen. Per 1 januari 2026 wordt het LKV oudere werknemers afgeschaft. Vanaf dan is het niet meer mogelijk om LKV te ontvangen voor werknemers van 56 jaar of ouder die op of na 1 januari 2024 in dienst zijn gekomen.

Gezond en veilig werken
Het kabinet werkt aan meerdere thema’s uit de Arbovisie van 2040. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het verbeteren van de beschikbaarheid en kwaliteit van risico-inventarisaties en -evaluaties (RI&E’s).

Verlof
Het Nederlandse verlofstelsel is te complex geworden. Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel om dit verlofstelsel te vereenvoudigen. Over de contouren van dit nieuwe stelsel wordt de Tweede Kamer zeer binnenkort geïnformeerd, zo is te lezen in de Prinsjesdagstukken.

Stijging minimumjeugdloon per 1 januari 2027
Voor werknemers tussen de 16 en 20 jaar gaat het minimumloon naar verwachting stapsgewijs omhoog per 1 januari 2027.

Extra belasting op fossiele auto van de zaak
We sluiten af met een aantal fiscale plannen. Als het aan het kabinet ligt, dan wordt het vanaf 2027 duurder voor werkgevers om een fossiele auto van de zaak aan te bieden als deze ook privé wordt gebruikt (let op: daaronder valt woon-werkverkeer). Voor deze auto’s geldt dan een pseudo-eindheffing van twaalf procent in de loonbelasting. Voor auto’s die al vóór 2027 ter beschikking worden gesteld geldt een overgangsperiode tot september 2030. Daarmee wordt het financieel steeds aantrekkelijker om te kiezen voor (volledig) elektrische mobiliteit. Voor HR betekent dit dat de discussie over leasebeleid en duurzame mobiliteit niet langer kan worden uitgesteld.

RVU-vrijstelling wijzigt en wordt structureel
In geval van een regeling voor vervroegde uittreding (RVU) is de werkgever in beginsel een pseudo-eindheffing van 52% verschuldigd. De RVU-drempelvrijstelling is een tijdelijke maatregel die erop neerkomt dat geen RVU-heffing verschuldigd is wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. De plannen van het kabinet houden in dat de einddatum van de RVU-drempelvrijstelling vervalt. De drempelvrijstelling krijgt daarmee een structureel karakter. Bovendien wordt de vrijstelling met € 300,- bruto per maand verhoogd en voortaan jaarlijks geïndexeerd, terwijl het tarief voor de pseudo-eindheffing op uitkeringen boven die vrijstelling juist stapsgewijs oploopt.

Rapportageverplichting WPM voor MKB geschrapt
Tot slot volgt uit een nieuwsbericht van Rijksoverheid dat de rittenregistratie (rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit) voor het gehele mkb (<250 werknemers) zal worden geschrapt. Meer informatie is hierover op dit moment nog niet bekend.

Conclusie

Gezien de demissionaire status van het kabinet is het geen verrassing dat grote wijzigingen in beleid zijn uitgebleven. De meeste plannen van het kabinet waren al bekend of borduren voort op de reeds ingezette koers. Dat betekent niet dat HR stil kan zitten. Juist in tijden van politieke onzekerheid is het belangrijk om alert te blijven op ontwikkelingen die impact kunnen hebben op arbeidsrecht en HRM-beleid. RAP volgt het HR-nieuws op de voet – houd onze kanalen in de gaten voor updates en praktische tips. Zo ben jij altijd voorbereid op wat komen gaat!