Terug
do 11 sep '25 donderdag 11 september 2025
Leestijd 4 minuten

HR in 2028: werken met AI als rechterhand

Dat probeer ik me wel eens voor te stellen. Als ik mag dromen dan zou mijn werkdag als HR adviseur er in 2028 zo uitzien.

Nelleke

Manager

Nelleke

Manager

Ik begin mijn dag met een kop koffie en een gesprek met mijn AI-assistent, Nova. Ze heeft mijn mailbox en agenda al geanalyseerd en me een overzicht gegeven van mijn prioriteiten.

Vervolgens open ik mijn HR dashboard. Er verschijnt een melding over het verzuimverloop binnen één van de afdelingen. Hier moet ik iets mee. Nova plant een gesprek met de teamleider en voorziet me van achtergrondinformatie en kennis over frequent verzuim. Ik neem twee bronnen nog even op mijn gemak door en vraag Nova om in de HR community te kijken hoe vergelijkbare organisaties met frequent verzuim omgaan. Vervolgens maak ik een plan van aanpak op hoofdlijnen.

Om vragen van medewerkers te beantwoorden, gebruiken we een chatfunctie gebaseerd op AI. Mijn collega’s van HR support concludeerden dat onze regeling keuzebudget op een aantal punten onduidelijk is. We passen de teksten aan en zorgen dat de nieuwe content direct live komt.

12.00 uur: lunch en geen technologie. Gewoon een wandeling met een collega en een goed gesprek. Hij zit niet lekker in zijn vel. Fijn om hiervoor nu echt aandacht te kunnen hebben. Het gesprek brengt me op een idee over vitaliteit. Dat ga ik volgende week in het strategisch HR overleg voorleggen.

Na de lunch heb ik een slecht nieuws gesprek met een medewerker. Nova heeft me geholpen met het structureren van het gesprek, rekening houdend met het Insights-profiel van de medewerker. Daardoor communiceer ik beter: empathie tonen, maar vooral duidelijk zijn.

Na afloop ga ik met behulp van Nova aan de slag met het opstellen van een vaststellingsovereenkomst. Ter controle leg ik die voor aan onze huisjurist, die kent het dossier en de bijzondere omstandigheden van deze situatie. Ik vind het daarom fijn dat hij even meekijkt.

En zo eindigt mijn werkdag. Technologie is mijn rechterhand geworden. Het ontzorgt me en helpt versnellen. Juist daardoor heb ik aan de menskant verschil kunnen maken. Proactief advies voor de teamleider, meer duidelijkheid voor medewerkers over het keuzebudget en twee betekenisvolle gesprekken. En bovendien: het ene gesprek gaf me inspiratie en het andere inzicht in mijn gesprekspartner én in mezelf.

De reis van RAP

Als het aan mij ligt dan wordt mijn droom werkelijkheid en komt er één plek waar HR, medewerkers en leidinggevenden zoveel mogelijk tools, kennis en ervaring vinden om met elkaar samen te werken. De reis om deze bestemming te bereiken, zijn we gestart vanuit RAP.

We werken op dit moment aan een oplossing om met behulp van AI vragen van medewerkers nog beter en sneller te beantwoorden. Ons belangrijkste uitgangspunt is: betrouwbaarheid. Want hoewel er nog veel onduidelijk is over wat AI in de toekomst kan, is er op dit moment in elk geval één ding zeker: er blind op vertrouwen, dat kan niet. Nog te vaak zien we dat tools als Copilot en ChatGPT antwoorden geven die (juridisch) inhoudelijk onjuist zijn. Hoe dat komt?

  1. AI is niet up to date en gebruikt alleen de informatie die hij op dat moment tot zijn beschikking heeft. Als de data onvolledig is, vooroordelen of fouten bevat, dan krijg je slechte antwoorden. Of te wel: garbage in = garbage out.
  2. AI voorspelt een antwoord. Heb je wel eens drie keer dezelfde vraag gesteld en drie keer een (iets) ander antwoord gekregen? Dat klopt. AI kiest niet één vast antwoord, maar kijkt naar wat op dat moment waarschijnlijk het beste antwoord is. AI is een slimme gokkast, die van heel veel voorbeelden heeft geleerd en probeert te raden wat jij bedoelt. Maar 100% zeker weten wat jij bedoelt, doet hij niet.
  3. AI mist gezond verstand en intuïtie. AI herkent patronen, maar mist nuances in gevoelige gesprekken. AI kan een vraag verkeerd interpreteren of een antwoord geven dat logisch lijkt op basis van het patroon dat hij herkend heeft maar dat feitelijk onjuist is.

Omdat we de AI in RAP voeden met data, beter gezegd: informatie die wij én onze klanten zelf hebben opgesteld en waarvan we zeker zijn dat deze juist en actueel is, vergroten we de betrouwbaarheidsratio van onze oplossing.

Terug naar mijn droom

Zou het echt zo gaan? Wat zou het voor jouw werk betekenen? Ben je verwachtingsvol of lijkt het je helemaal niets om op die manier te werken?

Voor mij is één ding zeker: of we het nu willen of niet, technologie is niet meer weg te denken uit onze persoonlijke en professionele levens. AI wordt de rechterhand van HR, het zal ontzorgen en versnellen. Maar HR blijft natuurlijk mensenwerk. Juist op dat vlak kan AI ervoor zorgen dat we nog mensgerichter werken en daar meer tijd voor krijgen. En daar kijk ik hoe dan ook enorm naar uit.

Maak je gebruik van RAP en wil je meedenken en met ons meebouwen aan de beste oplossing voor HR in 2028? Neem dan contact op met rap@ijk.nl  en vermeld “AI ontwikkelingen RAP” in de onderwerpregel. Maak je nog geen gebruik van RAP en wil je er meer over weten, plan dan een afspraak met ons.