Vrijstelling van nachtdiensten in de Cao Gemeenten/SGO: vijf vragen beantwoord
Vanaf 1 januari 2026 kunnen werknemers van 55 jaar en ouder binnen de gemeentelijke sector vrijstelling krijgen van het werken tijdens nachtdiensten. Krijg jij als HR-professional ook continu vragen over deze nieuwe regeling? In dit artikel beantwoorden we de vijf meest gestelde vragen over de vrijstelling binnen de Cao Gemeenten / SGO. Zo ben jij direct op de hoogte van de belangrijkste informatie, zónder extra uitzoekwerk.

1. Voor wie geldt deze vrijstelling?
De vrijstelling is bedoeld voor werknemers van 55 jaar en ouder die onder de bijzondere regeling voor werktijden vallen en een toelage onregelmatige dienst ontvangen. Het gaat specifiek om ingeroosterde nachtdiensten tussen 00.00 en 06.00 uur.
2. Hoe kan de werknemer de vrijstelling aanvragen?
De werknemer vraagt de vrijstelling schriftelijk aan, bijvoorbeeld via e-mail of in een berichtje in jullie online HR-systeem. De werknemer moet deze aanvraag minimaal twee maanden vóór de gewenste ingangsdatum doen. De vrijstelling kan ingaan op de eerste dag van de maand nadat de werknemer 55 jaar is geworden.
3. Voor welke functies is deze regeling relevant?
De regeling is van toepassing op functies met ingeroosterde nachtdiensten waarvoor een toelage onregelmatige dienst geldt. Denk aan functies zoals buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) of havenmeesters, waarbij werken buiten reguliere kantoortijden een vast onderdeel is van het takenpakket.
4. Geldt de vrijstelling ook voor beschikbaarheidsdiensten?
Nee, de vrijstelling geldt niet voor beschikbaarheidsdiensten. Werknemers die bijvoorbeeld storingsdiensten draaien of betrokken zijn bij gladheidsbestrijding moeten ‘s nachts beschikbaar blijven voor oproepen. De vrijstelling niet van toepassing op deze diensten.
5. Krijgt de werknemer het volledige salaris bij gebruik van de vrijstelling?
Ja, de werknemer met een vrijstelling ontvangt een garantietoelage. Dit zorgt ervoor dat de werknemer geen lager salaris krijgt doordat de nachtdiensten wegvallen. Financieel gezien hoeft de werknemer die gebruikmaakt van deze regeling zich dus geen zorgen te maken.
Tip!
Wil je je werknemers snel en laagdrempelig informeren, zonder dat jou dit extra tijd kost? Deel dan bovenstaand artikel op je intranet. #RAPweethet